Δυστυχώς η ερώτηση δεν είναι εάν, αλλά το πότε θα πέσετε θύμα χάκερ, λέει ο Tony Anscombe, Chief Security Evangelist της παγκόσμιας εταιρείας ψηφιακής ασφάλειας ESET, δείχνοντας έτσι την πραγματικότητα για τον κυβερνοχώρο. Με αυτή τη δήλωση δηλώνει την άμεση ανάγκη να προετοιμαστείτε για το χειρότερο, καθώς ένα περιστατικό κυβερνοασφάλειας θα συμβεί σίγουρα κάποια στιγμή και αν είστε σωστά προετοιμασμένοι θα μπορέσετε να περιορίσετε όσο το δυνατόν περισσότερο τις συνέπειες.
Παρακάτω είναι μερικά βασικά μέτρα που μπορείτε να πάρετε.
- Δημιουργήστε τακτικά αντίγραφα ασφαλείας. Έχει μεγάλη σημασία η τακτική δημιουργία αντιγράφων ασφαλείας για την αποφυγή απώλειας δεδομένων σε περίπτωση επιθέσεων ή βλαβών υλικού.
- Ενημερώστε τους συναδέλφους και τα μέλη της οικογένειας. Ενημερώστε τους για τις νεότερες απειλές, ακόμη και αν αυτό είναι τόσο απλό όσο η αναφορά ενός καλά σχεδιασμένου μηνύματος ηλεκτρονικού “ψαρέματος” (phishing) που εντοπίσατε αυτή την εβδομάδα.
- Ετοιμάστε ένα σχέδιο αντιμετώπισης περιστατικών. Το σχέδιο θα πρέπει να έχει τον τρόπο που θα αντιδράσετε σε ένα περιστατικό κυβερνοασφάλειας, με ποιον θα επικοινωνήσετε και τα βήματα που απαιτούνται για να περιορίσετε να ανακάμψετε μετά από μια επίθεση.
- Παρακολουθείτε τις εξελίξεις. Διαβάζετε τις ειδήσεις για την κυβερνοασφάλεια τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Ένα από τα βασικά θέματα που πρέπει να γνωρίζετε είναι το πότε οι συσκευές σας χρειάζονται ενημέρωση.
- Μην αφήνετε καμμιά συσκευή απροστάτευτη. Ακόμη και μια σύσκευή αρκεί για να γίνει η παραβίαση. Κρατήστε ενημερωμένες όλες τις συσκευές που χρησιμοποιείτε.
- Παρακολουθήστε τους λογαριασμούς και την πρόσβαση συχνά. Οποιαδήποτε σύνδεση από μια συσκευή που χρησιμοποιεί μια υπηρεσία στην οποία είστε συνδρομητής θα πρέπει να ελέγχεται συχνά.
- Κρατήστε κάπου τους κωδικούς σας. Να έχετε πρόχειρα (γραπτά σε φυσική μορφή) τα στοιχεία επικοινωνίας για όλους τους οικονομικούς λογαριασμούς, τους παρόχους υπηρεσιών τηλεφωνίας, τον πάροχο υπηρεσιών διαδικτύου και άλλα παρόμοια. Εάν συμβεί κάποιο περιστατικό, ίσως χρειαστεί να επικοινωνήσετε με κάποια από αυτές τις εταιρείες για να μπλοκάρετε τις τραπεζικές κάρτες, να απενεργοποιήσετε τις κάρτες SIM ή να κάνετε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια για να σταματήσετε την περαιτέρω κακόβουλη χρήση.
Οι μεγάλες εταιρείες διαθέτουν σαφώς καθορισμένα σχέδια κυβερνοασφάλειας και πολιτικές αντιμετώπισης περιστατικών, προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τις αναταράξεις, τις οικονομικές απώλειες και τη βλάβη στην επαγγελματική φήμη τους, λέει ο Tony Anscombe. Είναι εξίσου σημαντικό να γίνεται το ίδιο για το σπίτι και τις μικρές επιχειρήσεις.