Αυτή την περίοδο, χρησιμοποιούμε όλοι περισσότερο τα ηλεκτρονικά μέσα για την εξυπηρέτηση των καθημερινών μας αγορών και πληρωμών. Λόγω αυτής της ανάγκης είναι ακόμα πιο σημαντικό, να είμαστε προσεκτικοί με τις συναλλαγές μας προσωπικές ή ηλεκτρονικές.
Τελευταία υπάρχουν πολλά κρούσματα τηλεφωνικών κλήσεων σε πολίτες, με σκοπό την εξαπάτησή τους. Συγκεκριμένα οι απατεώνες προσποιούμενοι τεχνικούς σε κέντρα υποστήριξης μεγάλων εταιρειών λογισμικού, «είναι πρόθυμοι» να βοηθήσουν στην επίλυση τεχνικών προβλημάτων στους υπολογιστές ή να πραγματοποιήσουν έλεγχο γνησιότητας των εγκαταστημένων προγραμμάτων, ώστε να συνεχίσουν να λειτουργούν σωστά (voice phishing). Έτσι αποκτούν την κυριότητα του υπολογιστή και στη συνέχεια τους κωδικούς πρόσβασης του Internet Banking σας.
Συγκεκριμένα μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε δεδομένα, όπως:
λογαριασμούς e-banking,
λογαριασμούς μέσων κοινωνικής δικτύωσης,
φωτογραφίες και βίντεο,
ιστορικό περιήγησης,
κωδικούς πρόσβασης σε εφαρμογές και ιστότοπους κ.α.,
Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία αυτά, οι δράστες είναι σε θέση να αποσπάσουν χρηματικά ποσά από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των πολιτών.
Πώς να προστατευτούμε:
Δεν απαντάμε σε άγνωστες τηλεφωνικές κλήσεις και ειδικότερα αν προέρχονται από το εξωτερικό.
Δεν εγκαθιστούμε εφαρμογές όταν υποδεικνύονται από αγνώστους.
Δεν επιτρέπουμε απομακρυσμένη πρόσβαση στις ηλεκτρονικές συσκευές μας (Η/Υ, Tablet, κινητό τηλέφωνο).
Δεν κοινοποιούμε σε κανέναν και δεν εισάγουμε σε άγνωστες ιστοσελίδες, τους κωδικούς e-banking μας (username και password) ή αριθμούς καρτών. Κάνουμε επιβεβαίωση πάντα ότι έχουμε επισκεφθεί το επίσημο site της Τράπεζάς μας .
Φροντίζουμε ο υπολογιστής και οι συσκευές μας (tablet, έξυπνα κινητά) να έχουν πάντα τις τελευταίες ενημερώσεις λειτουργικού και εφαρμογών. Εγκαθιστούμε και έχουμε πάντα ενημερωμένο ένα αξιόπιστο πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό.
Σε περίπτωση που πέσουμε θύμα απάτης προτείνεται:
Τερματίζουμε άμεσα την κλήση και επικοινωνούμε με την τράπεζά μας.
Άμεση κατάργηση των εφαρμογών που ζήτησαν να εγκαταστήσετε, επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων, στις συσκευές που τυχόν απέκτησαν πρόσβαση (κατόπιν λήψης αντιγράφων ασφαλείας – backup), εκτέλεση πλήρους σάρωσης ασφαλείας για τον εντοπισμό μολυσμένων ή επικίνδυνων προγραμμάτων, αλλαγή κωδικών.